Scarica PDF

Abstract
La liberalizzazione perseguita con la segnalazione certificata di inizio attività (s.c.i.a.), è sottesa alla riduzione delle barriere amministrative per l’accesso al mercato e l’esercizio della concorrenza da parte dei privati, affinché le relative iniziative economiche possano concorrere al consolidamento del mercato comune europeo voluto dai trattati. Essa assume i connotati di una vera e propria semplificazione amministrativa, in cui le fasi procedimentali di verifica vengono sostituite dall’operato degli operatori economici, in un’ottica di autoresponsabilità circa la conformità dell’attività posta in capo agli amministrati. Permangono, tuttavia, plurime problematiche circa il bilanciamento tra gli interessi coinvolti, con speciale riferimento alla tutela delle situazioni giuridiche soggettive dei terzi, ad oggi rimaste ancora in parte irrisolte. Tali problematiche sussistono in ragione del persistente necessario ruolo regolatore dell’amministrazione, dalla quale dipende il consolidarsi o meno della legittimità dell’esercizio dell’attività segnalata, ancorché posteriore e a formazione “agevolata”, che si riflette logicamente sulla possibilità di prestare tutela all’interesse del terzo alla cessazione o conformazione della stessa, ove lesiva della propria
situazione giuridica soggettiva.

Reflections on the theoretical profiles of the relationship between s.c.i.a. and protection of the third partyin the procedural and jurisdictional dimension

The liberalisation pursued with the certified notification of commencement of activity (s.c.i.a.), underlies the reduction of administrative barriers for access to the market and the exercise of competition by private individuals, so that the related economic initiatives can contribute to the consolidation of the common European market desired by the treaties. It takes on the characteristics of a real administrative simplification, in which the procedural verification phases are replaced by the work of economic operators, with a view to self-responsibility regarding the conformity of the activity carried out by the administrators. However, multiple problems remain regarding the balance between the interests involved, with special reference to the protection of the subjective legal situations of third parties, which to date have still remained partly unresolved. These problems exist due to the persistent necessary regulatory role of the administration, on which the consolidation or otherwise of the legitimacy of the exercise of the reported activity depends, even if later and with “facilitated” training, which is logically reflected on the possibility of providing protection to the interest of the third party in the termination or conformation of the same, where detrimental to its subjective legal situation.